Dlaczego po antydepresantach nie mam ochoty na seks?

Brak ochoty na seks i dysfunkcje seksualne po stosowaniu antydepresantów są tak często spotykane, że doczekały się swojej nazwy - zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI, zwany w skrócie PSSD. Jakie są jego objawy i jak go leczyć?

Po stosowaniu antydepresantów życie Natalii miało wrócić do normy w każdym wymiarze. Jednak mimo że poprzestała cierpieć z powodu dramatycznie obniżonego samopoczucia, zaczęły doskwierać jej problemy innej i zupełnie nieoczekiwanej natury - mianowicie straciła ochotę na seks. Co może zrobić, by odzyskać chęć i radość z życia seksualnego?

PSSD, zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI - co to jest?

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI, czyli PSSD to jeden z możliwych skutków ubocznych występujących w trakcie lub po terapii antydepresentami. Jednak zaznaczmy od razu, że może on dotknąć nie tylko osoby, które zmagały się z depresję, bowiem leki z grupy antydepresantów stosuje się także w przypadku zaburzeń lękowych czy problemów z odżywianiem.

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI

PSSD, zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI - przyczyny

Dysfunkcje seksualne towarzyszą depresji, ale i terapii, która ma pomóc pacjentowi wyjść z choroby. Zwykle stosuje on leki, które wywołują skutki uboczne. Po i w trakcie ich stosowania można odczuwać bóle głowy, nudności czy doświadczać problemów z żołądkiem, ale także problemów w sferze seksualnej. Stanowią one dosyć charakterystyczną grupę skutków ubocznych, bowiem mogą nasilać się nawet po odstawieniu medykamentów.

Specjaliści nie odkryli jeszcze, skąd bierze się zależność między antydepresentami a dysfunkcjami seksualnymi po ich stosowaniu, ale podejrzewają, że wywołują je zmiany hormonalne i epigenetyczne, które są następstwem stosowania leków z grupy SSRI.

Zobacz: Czym jest inteligencja seksualna i jak ją zmierzyć?

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI - objawy

Dysfunkcje seksualne po SSRI pojawiają się zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Najczęstszymi symptomami są:

- anorgazmia,

- spadek libido,

- zaburzenia czucia w okolicy narządów rozrodczych ("jakby były pod wpływem środków znieczulających"),

- suchość pochwy,

- przedwczesny wytrysk/zaburzenie wzwodu.

Ile trwają dysfunkcje seksualne po SSRI? Jest to sprawa dosyć indywidualna, bywa, że ustępują po kilku dniach od ostawienia leków, a w innych przypadkach mogą nawet trwać kilka lat.

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI - leczenie

Bardzo istotne jest dokładne rozpoznanie zespołu dysfunkcji seksualnych po SSRI, bowiem lekarz może przypisywać problemy seksualne niekoniecznie stosowanym lekom, a np. trudnościom natury psychologicznej, które pojawiły się w związku z depresją czy zaburzeniami lękowymi. Konieczne jest wyeliminowanie innych chorób dających podobne symptomy np. cukrzyca czy miażdżyca u mężczyzn. Z kolei u kobiety podobne objawy daje choćby menopauza.

Jeśli lekarz rozpozna zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI, proponuje oddziaływania mające na celu przywrócenie pacjentowi satysfakcji z życia seksualnego np. poprzez zmniejszenie dawkowania antydepresantów czy zmianę leku na inny. Z kolei u osób, u których dysfunkcje utrzymują się po odstawieniu leków można stosować środki podnoszące libido.

Zespół dysfunkcji seksualnych po SSRI


Zdjęcia:

Photo by Scott Sanker on Unsplash

Photo by Gaelle Marcel on Unsplash

Photo by Jason Leung on Unsplash

Photo by Scott Sanker on Unsplash

 

blog
Zobacz również